Hyves introduceert In Memoriam status voor overleden Hyvers

22 MAART 2011, AMSTERDAM, NEDERLAND
Vanaf vandaag hebben nabestaanden de mogelijkheid om van het Hyvesprofiel van hun overleden dierbare een online gedenksteen te maken. Met de In Memoriam status is voor alle Hyvers duidelijk dat het om een Hyvesprofiel van een overleden Hyver gaat. Zo staat de overlijdensdatum prominent op het profiel, blijft de leeftijd van de Hyver gelijk aan de datum van overlijden en komt de overleden Hyver niet meer voor in bijvoorbeeld verjaardagsnotificaties.

De In Memoriam status zorgt er daarnaast voor dat chatfunctie van het profiel op non-actief gezet en er geen privéberichten meer kunnen worden verstuurd  van en naar de overleden Hyver. Ook het privéleven van de Hyver is beschermd, privé foto’s en privé berichten zijn niet  zichtbaar voor nabestaanden.

Online nalatenschap
Het Nederlandse Ziggur biedt een dienst aan die de online profielen van overledenen beheert. Hyves en Ziggur werken nauw samen in het geval van het overlijden van Hyvers.

Nabestaanden die de status willen aanvragen voor een overleden Hyver kunnen contact opnemen met Hyves via http://www.hyves.nl/help.

"We worden maandelijks in ruim tweehonderd gevallen op de hoogte gesteld van het overlijden van een Hyver. Voorheen was het al mogelijk voor nabestaanden om over het lot van het profiel van de nabestaande te beslissen. In dit oude scenario bleef het een normaal profiel, met notificaties zonder dat duidelijk was dat het om iemand ging die was omgekomen. Door de In Memoriam status hebben de nabestaanden een digitale plek om naar toe te gaan." Nine Ludwig, hoofdredacteur Hyve
"Ziggur is er trots op dat het grootste sociale netwerk van Nederland een goede oplossing biedt voor gebruikers die zijn overleden. Hyves is een van de eerste netwerken die dit goed op orde heeft. Wij vinden het geweldig dat onze gemeenschappelijke inspanningen ter vergroting van de bewustwording over digitale identiteit na de dood mede hebben geresulteerd in deze ontwikkeling. Dit draagt werkelijk bij aan het ontzorgen van nabestaanden en het voorkomen van vervelende situaties na het overlijden van personen met een online profiel." Gerrit Jan Bloem, oprichter Ziggur

In 2004 werd het sociale netwerk Hyves opgericht, dat binnen enkele jaren 10 miljoen gebruikers aan zich wist te binden. In 2008 werd Hyves uitgeroepen tot Website van het Jaar. Sinds 2009 bouwt Hyves, naast het sociale netwerk, aan een succesvolle en hechte games community, Hyves Games. Dit platform werd in 2012 uitgeroepen tot populairste Nederlandse site in de categorie ‘Gaming’. Met een online bereik van 540.000 unieke bezoekers per maand is Hyves Games inmiddels uitgegroeid tot de grootste online gaming portal van Nederland.